Kurven er tom
Main menu

Yoga - din 

begyndere til yoga

begynderguide

Yoga- og meditationstrenden i Danmark er vokset EKSPLOSIVT de sidste år og der kommer hele tiden nye stilarter til. Mulighederne bliver flere og flere og det kan være svært at finde ud af, hvor du skal begynde.

Yoga, har sine rødder i Indien, og selve ordet yoga stammer fra det klassiske indiske kultursprog Sanskrit (som kan sammenlignes med det, vi kender som latin, da det ikke tales) og ordet "yuj" betyder "at forene". En forening mellem krop, sind og sjæl.

 

Hvad er yoga?

Yoga indeholder blandt andet elementer af: Åndedrætsteknikker (pranayama), fysiske øvelser (asanas) og meditationsteknikker (dhyana). Yoga er en praktisk, fysisk, mental og åndelig disciplin, som går ind for personlig praksis, der fører til øget nærvær og selvindsigt.

Det et værktøj eller teknologi, om du vil, hvormed du kan udforske dig selv, tage vare på dig selv, øge dit nærvær, din smidighhed og udholdenhed og genfinde en dyb indre balance.

Hvilke fordele er der ved yoga?

Yoga påvirker på alle plan: Den påvirker os fysisk, mentalt, følelsesmæssigt og åndeligt.

Nogle af de mulige fordele er:

  • Yoga får kroppen og sindet til at slappe af

  • Yoga hjælper dig til at trække vejret langt og dybt og øger iltoptagelsen. Du vil højst sandsynligt opleve mere indre ro, energi og mindre tankemylder

  • Yoga kan give redskaber til at fylde på din "energikonto" og du kan opleve bedre koncentration og produktivitet

  • Yoga kan øge smidigheden og styrken i din fysiske krop

  • Yoga kan påvirke og forbedre din fordøjelse og styrke immunforsvaret

  • Yoga kan give et stærkere og mere udholdent nervesystem

  • Yoga er stærkt vanedannende og kan øge følelsen af lykke
Prøv selv og find ud af hvordan yoga mærkes for dig og hvad yoga gør for dig. Du vil allerede indenfor de første uger, kunne mærke en forskel.

Forskellige former for yoga?

Er du ny til yoga eller bare nysgerrig kan det virke overvældende med alle de forskellige former for yoga. Mit råd til dig er: Prøv nogle forskellige yogaformer og mød op med et åbent hjerte og find din retning derfra.

Du kan finde alt fra sveddryppende yogaformer, dynamiske yogaformer, blide og langsomme yogaformer:

1. Hatha yoga
En hathaklasse består typisk af både kraftfulde og mere restorative øvelser. Det er klassisk yoga, men fortolkes meget forskelligt af forskellige lærere. Typisk laver man en stilling ad gangen og tager sig tid til at mærke den både under og efter, modsat fx Ashtanga og Vinaysa, hvor stillingerne er sammensat i kortere og længere flows.

2. Ashtanga yoga – god for din form og disciplin
En aktiv, disciplinerende og meget udbredt yogaform, der består af faste serier af stillinger, som forbindes i et flydende flow gennem bevægelser og åndedræt. Arbejder også meget med kropslåse og andre teknikker.

3. Yin yoga – god til selvindsigt og fordybelse
En fysisk passiv praksis, men kropsligt og mentalt styrkende og helende, der arbejder dybt i bindevævet og på de meridianbaner, der også bliver brugt i traditionel kinesisk medicin. Arbejder en masse med følelser og ‘given slip’. Den frigiver energi og løsner op for blokeringer og spændinger, som også akupunktur kan gøre det. Man holder stillinger i op til fem-femten minutter ad gangen. Giver stor kropslig og mental frihed.

4. Restorativ yoga – god til afspænding
Denne yogaform er dedikeret til at afspænde gennem få stillinger, som man holder længe. Man støtter sig med yogaudstyr i form af tæpper og puder, og du kan forvente at gå rigtig dybt. Dit nervesystem falder til ro, og du kommer helt ned i gear.

5. Vinyasa/flow/power yoga – god for forbrændingen og flow
Minder om Ashtanga, men følger ikke faste serier af stillinger. Disse klasser er ofte ét langt flow, hvor du bevæger dig flydende gennem stilliggerne sammen med dit åndedræt. Du kan forvente en masse solhilsner og sved på panden. Du arbejder med din styrke, og pulsen og forbrændingen kommer op.

6. Hot yoga – god til smidighed og udrensning
Laves i opvarmede lokaler op mod 40 grader. Kroppen bliver opvarmet, så du kan gå dybere i yogastillingerne, og du vil hurtigere end på normale klasser øge din smidighed. De er ofte udfordrende og kickstarter detox- processer, fordi varmen får dig til at svede heftigt. Nogle steder kan du også lave restorativ yoga i varmen. Hot yoga gør det lettere at komme gennem vinteren. Husk altid at balancere din væskebalance, særligt hvis du dyrker den her form for yoga.

7. Iyengar yoga – god til grundighed
Hatha yoga udviklet med fokus på korrekt teknik og bruger yogaudstyr som tæpper og blokke til at få at dig i god alignment. Nøje opmærksomhed og hensyn til den enkeltes elevs niveau og godt funderet i kroppen.

8. Anusara – god til krops – og livsglæde
En moderne yogaretning, der beror på hatha yogastillinger med grundigt fokus på biomekanik og alignment og tantrisk livsfilosofi, der ser det smukke i alt og dyrker et positivt livssyn.

9. Kundalini yoga – naturligt energiboost
Kundaliniyoga er én af de voksende yogatendenser. Der bliver blandt andet arbejdet med åndedrætsteknikker, chakraer, meditation, mantraer, repetative, udholdenhedskrævende, fysiske øvelser (som hedder „kriyaer” og adskiller sig markant fra andre yogaformer). I Kundalini arbejdes der med at løfte energien, og du kan derfor opleve at gå fra en yogatime naturligt høj.

10 . Jivamukti yoga – god for fysikken og yogafilosofisk fordybelse
Minder om Vinyasa og kan være fysisk krævende. Klasserne har tit et tema, som bliver udforsket gennem fordybelse i gamle yogatekster, chanting, meditation, musik og åndedrætsøvelser. Går op i at integrere yogafilosofi og etik i hverdagen.


11. Onlineyoga – god for dig på farten
I takt med den teknologiske og vores livsstilsudvikling er det blevet muligt at lave yoga-on-the-go, altså online på smartphone, pc eller tablet. Tjek mulighederne for undervisnings på danske på blandt andet yogavivo.dk og yogastream.dk.

(Kilde: Begynderyogabogen - Karen Pallisgaard, Dybro-yoga.dk, Fitliving.dk)

Det praktiske - yoga for begyndere

Jeg har samlet nogle af de ofte stillede spørgsmål i denne lille guide:

Hvad skal jeg have på?
Generelt gælder at du skal have løstsiddende tøj på, som ikke klemmer nogen steder. Er du i tvivl, så spørg din underviser.

Hvilken yogamåtte skal jeg købe?
Det kommer helt an på, hvilken yogaform du vælger. Spørg først og fremmest din underviser om yogamåtter er tilrådighed eller om du selv skal medbringe. Du kan finde et stort udvalg af yogamåtter på www.yogaudstyr.dk. Du kan også købe yogamåtter (dog i en anden kvalitet) i din lokale Netto nogle gange, i Tiger eller sportsbutikker.

Skal jeg komme på tom mave?
Som tommelfingerregel anbefales det ikke at have spist et større måltid cirka 2 timer før. Det mærkes ikke særligt rart at have større mængder af mad i maven, når vi arbejder med eksempelvis rygsøjlen, twists, nedadvendte stillinger osv. Derudover vil vi gerne bruge energien på øvelserne og ikke på fordøjelse af mad.

Kan jeg lave yoga, når jeg er gravid?

Ja da og med stor stor glæde endnu. Mødre (mig selv inkluderet) og jordmødre fortæller, at gravidyoga har hjulpet  og støttet dem igennem graviditet og fødsel. Vælg et gravidyogahold hvor underviseren er uddannet gravidyogalærer.  Er der ingen yogahold for gravide, hvor du bor, så kontakt underviseren og få en snak om dine behov.

Er min yogalærer uddannet?
Der findes der mange forskellige yogauddannelser. Nogle uddannelser tages over flere år og nogle på en enkelt eller nogle få weekender.
Spørg i dit yogastudio, fitnesscenter eller aftenskole, hvis ikke det fremgår af deres hjemmeside, hvilken uddannelse underviseren har, hvis du er i tvivl.

Der er ingen tvivl om at yogaen er kommet for at blive. Der er heller ingen tvivl om, at yogaen kan være med til at gøre livet endnu mere fantastisk både på det fysiske, mentale, følelsesmæssige og sjælelige plan.


FB Gplus instagram youtube